Main Article Content
Abstract
Zakah compliance behaviour among Muzzaki has been discussed by academics and practitioners. However, less attention has been paid about how the compliance behaviour and what factors determine this Zakah compliance in Padang society. Therefore, this study aims to investigate the determinants of Zakah compliance behaviour from perspective of Theory of Planned Behaviour. Ten hypotheses are developed and tested in this study. Nine-four respondents filled and returned the questioner. Simple, multiple and hierarchal regression analysis are applied to gain the result. The result show that three hypotheses are accepted (i) perceived behaviour control has a significant effect on an intention to pay zakah, (ii) subjective norm has a significant relationship with zakah compliance behaviour, and (iii) an intention to pay zakah also has a significant impact on zakah compliance behaviour. Practically, the government can increase Ummah zakah compliance behaviour by improve an muzzaki’s intention to pay zakah through reduce the barriers to pay zakah and improve successful factors. This study theoretically contribute to theory of planned behaviour partially
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta (Copyright)
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Jurnal Current : Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Jurnal Current :Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini.
References
- Abror, A. (2019). Pengaruh Keadilan Distribusi Zakat Terhadap Minat Bayar Zakat Melalui Organisasi Pengelola Zakat dengan Kepercayaan Afektif dan Kognitif Sebagai Pengantara. Tesis .Universitas Islam Indonesia.
- Ajzen, I. (1985). From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. Action Control: From Cognition to Behavior (J. Kuhl & J. Beckman., pp. 11–39). Heidelberg: Springer.
- Ajzen, I (2005). Attitudes, Personality and Behavior. New York, USA: Open University Press.
- Amilahaq, F., & Ghoniyah, N. (2019). Compliance Behavior Model of Paying Zakat on Income through Zakat Management Organizations. Share Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam.
- Ajzen, I dan Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood-Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Alpriyamah, Q. U. & Adityawarman, A. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Kepatuhan (Compliance Behavior) Pembayaran Zakat Perdagangan (Studi Kasus Pengusaha Muslim Batik di Kota Pekalongan Tahun 2017). Diponegoro: Journal of Accounting, 6(3), 680-692.
- Baron, R.M & Kenny, D.A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 51. No. 6.
- Bulutoding, L., Parmitasari, R.D.A, & Suhartono, S. (2019). Perilaku Kepatuhan Para Wajib Zakat di Provinsi Sulawesi Selatan. Laa Maaisyir: Jurnal Ekonomi Islam.
- Doktoralina, C.M. (2017). Niat Membayar Zakat Pendapatan Dalam Kalangan Ahli Akademik. International Graduate Workshop (INGRAW).
- Ekapurwati. (2015). Optimalisasi Potensi Zakat Sebagai Upaya Pengentasan Kemiskinan. https://ekapurwatii.wordpress.com. Diunduh: Senin, 14 November 2016, Pukul 17.20 WIB.
- Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
- Huda, N., Rini, N., Mardoni, Y., & Putra, P. (2012). The Analysis of Attitudes, Subjectives Norms, and Behavioral Control on Muzakki’s Intention to Pay Zakah. International Journal of Bussiness and Social Science. Vol III, No 22, pp. 271-279.
- Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan Edisi 1. Yogyakarta: Andi Offset.
- Nuryana, F. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif dan Kontrol Perilaku Terhadap Niat Kepatuhan Muzakki Pegawai Negeri Sipil (PNS) Dalam Membayar Zakat Profesi Pada Badan Amil Zakat (BAZ) Kabupaten Sumenep. Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam.
- Osman, A.F., Mohammed, M.O., & Fadzil, A. (2016). Factor Influencing Cash Waqf Giving Behavior: A Revised Theory of Planned Behavior. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE).
- Putra, P. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengarugi Intensi Muzaki Membayar Zakat: Sebuah Survey Pada Masyarakat Kota Bekasi. Maslahah. Vol. 7, No. 1.
- Sepryna, A & Ratnasari, N.G. (2013). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif dan Kontrol Perilaku yang Dirasakan Terhadap Niat, Serta Pengaruh Niat Terhadap Kepatuhan Membayar Zakat Penghasilan. Skripsi. Jurusan Manajemen, Universitas Indonesia.
- Umar, H. (2011). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis, Edisi II. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
References
Abror, A. (2019). Pengaruh Keadilan Distribusi Zakat Terhadap Minat Bayar Zakat Melalui Organisasi Pengelola Zakat dengan Kepercayaan Afektif dan Kognitif Sebagai Pengantara. Tesis .Universitas Islam Indonesia.
Ajzen, I. (1985). From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. Action Control: From Cognition to Behavior (J. Kuhl & J. Beckman., pp. 11–39). Heidelberg: Springer.
Ajzen, I (2005). Attitudes, Personality and Behavior. New York, USA: Open University Press.
Amilahaq, F., & Ghoniyah, N. (2019). Compliance Behavior Model of Paying Zakat on Income through Zakat Management Organizations. Share Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam.
Ajzen, I dan Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood-Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Alpriyamah, Q. U. & Adityawarman, A. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Kepatuhan (Compliance Behavior) Pembayaran Zakat Perdagangan (Studi Kasus Pengusaha Muslim Batik di Kota Pekalongan Tahun 2017). Diponegoro: Journal of Accounting, 6(3), 680-692.
Baron, R.M & Kenny, D.A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 51. No. 6.
Bulutoding, L., Parmitasari, R.D.A, & Suhartono, S. (2019). Perilaku Kepatuhan Para Wajib Zakat di Provinsi Sulawesi Selatan. Laa Maaisyir: Jurnal Ekonomi Islam.
Doktoralina, C.M. (2017). Niat Membayar Zakat Pendapatan Dalam Kalangan Ahli Akademik. International Graduate Workshop (INGRAW).
Ekapurwati. (2015). Optimalisasi Potensi Zakat Sebagai Upaya Pengentasan Kemiskinan. https://ekapurwatii.wordpress.com. Diunduh: Senin, 14 November 2016, Pukul 17.20 WIB.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Huda, N., Rini, N., Mardoni, Y., & Putra, P. (2012). The Analysis of Attitudes, Subjectives Norms, and Behavioral Control on Muzakki’s Intention to Pay Zakah. International Journal of Bussiness and Social Science. Vol III, No 22, pp. 271-279.
Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan Edisi 1. Yogyakarta: Andi Offset.
Nuryana, F. (2016). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif dan Kontrol Perilaku Terhadap Niat Kepatuhan Muzakki Pegawai Negeri Sipil (PNS) Dalam Membayar Zakat Profesi Pada Badan Amil Zakat (BAZ) Kabupaten Sumenep. Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam.
Osman, A.F., Mohammed, M.O., & Fadzil, A. (2016). Factor Influencing Cash Waqf Giving Behavior: A Revised Theory of Planned Behavior. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE).
Putra, P. (2016). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengarugi Intensi Muzaki Membayar Zakat: Sebuah Survey Pada Masyarakat Kota Bekasi. Maslahah. Vol. 7, No. 1.
Sepryna, A & Ratnasari, N.G. (2013). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif dan Kontrol Perilaku yang Dirasakan Terhadap Niat, Serta Pengaruh Niat Terhadap Kepatuhan Membayar Zakat Penghasilan. Skripsi. Jurusan Manajemen, Universitas Indonesia.
Umar, H. (2011). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis, Edisi II. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.