Main Article Content
Abstract
Financial literacy focuses on understanding and implementing financial concepts it in real life. This study aims to examine the influence of learning motivation and service quality of lecturers on student financial literacy. These two variables are very rarely investigated by previous studies. To answer these questions quantitative research methods using the SPSS application. Questionnaires used to be processed with SPSS to answer research questions from as many as 192 respondents. 192 respondents were Pattimura University accounting students who were studying in the even semester of 2022/2023 and were willing to voluntarily become respondents. The results show that motivation affects literacy while the financial quality of lecturer services does not affect financial literacy. Thus, the lecturer always fosters a spirit of student motivation in the activities of each lecture so that students continue to increase their understanding of financial literacy
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta (Copyright)
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Jurnal Current : Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Jurnal Current :Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini.
References
- Andriani, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa ( Learning motivation as determinant student learning outcomes ). JURNAL PENDIDIKAN MANAJEMEN PERKANTORAN.
- Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
- Andyani, N. A., Herawati, E., Sulistyani, S., & Agustina, T. (2021). Hubungan Kecemasan Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa FK UMS Masa Pandemi Covid-19. Proceeding of The URECOL.
- Apriyanti, T., Astuti, S., & Budi, I. S. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Literasi Keuangan Mahasiswa (Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UPN “Veteran” Yogyakarta). Behavioral Accounting Journal. https://doi.org/10.33005/baj.v4i1.113
- Arafah, K. (2017). Pengaruh Sarana Prasarana Akademik, Kualitas Mengajar Dosen, Atmosfer Akademik, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. https://doi.org/10.21009/parameter.292.05
- Hammer, T., & Zureck, A. (2022). Analysis of Financial Literacy among High school students, graduates, and young professionals in German. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 10(2), 23–42. https://doi.org/10.9770/jesi.2022.10.2(2)
- Islamuddin, I., Bahrun, K., Yulinda, A. T., & Nababan, T. S. (2021). Pengaruh Kinerja Dosen, Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasaan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. SULTANIST: Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 9(2), 147–159. https://doi.org/10.37403/sultanist.v9i2.350
- Koto, M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Literasi Keuangan Mahasiswa: Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Akmami Akuntansi , Manajemen,Ekonomi.
- Kovács, P., Kuruczleki, É., Rácz, T. A., & Lipták, L. (2021). Survey of Hungarian high school students’ financial literacy in the last 10 years based on the econventio test. In Public Finance Quarterly. https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_2_1
- Kristanti, E. Y., & Rinofah, R. (2021). Karakteristik Literasi Keuangan (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa). Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.672
- Lai, E. R. (2011). Motivation : A Literature Review Research. Research Reports. https://doi.org/10.2307/3069464
- Lusardi, A. (2019). Financial literacy and the need for financial education: evidence and implications. Swiss Journal of Economics and Statistics, 155(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s41937-019-0027-5
- Mediawati, E. (2010). Pengaruh Kompetensi Dosen Dan Motiv. In Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan.
- Méndez-Prado, S. M., Rodriguez, V., Peralta-Rizzo, K., Everaert, P., & Valcke, M. (2023). An Assessment Tool to Identify the Financial Literacy Level of Financial Education Programs Participants’ Executed by Ecuadorian Financial Institutions. Sustainability, 15(2), 996. https://doi.org/10.3390/su15020996
- Nurbilady, N. F., & Suryadi, E. (2018). Kompetensi Sosial Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Sebagai Determinan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11772
- Nurlaila, I. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Mahasiswa dalam Mengelola Keuangan. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi).
- Nurulhuda, E. S., & Lutfiati, A. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Literasi Keuangan (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam As-Syafi’iyah). KINERJA Jurnal Ekonomi Dan Bisnis.
- Putri, R. P. (2017). Pengaruh faktor demografi dan motivasi terhadap perilaku keuangan pelaku ukm di kota makassar dengan literasi keuangan sebagai variabel intervening.
- Sugiyono. (2018). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif.
- Tjiptono, F. (2014). Pemasaran jasa-prinsip dan penerapan. In Penerbit Erlangga.
- Utami, W. B. (2014). Pengaruh Prestasi Di SLTA, Motivasi Mahasiswa Dan Kualitas Mengajar Dosen Terhadap Indeks Prestasi Mahasiswa Di STIE AAS Surakarta. Jurnal Akuntansi Dan Pajak. https://doi.org/10.29040/jap.v15i01.212
References
Andriani, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa ( Learning motivation as determinant student learning outcomes ). JURNAL PENDIDIKAN MANAJEMEN PERKANTORAN.
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Andyani, N. A., Herawati, E., Sulistyani, S., & Agustina, T. (2021). Hubungan Kecemasan Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa FK UMS Masa Pandemi Covid-19. Proceeding of The URECOL.
Apriyanti, T., Astuti, S., & Budi, I. S. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Literasi Keuangan Mahasiswa (Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UPN “Veteran” Yogyakarta). Behavioral Accounting Journal. https://doi.org/10.33005/baj.v4i1.113
Arafah, K. (2017). Pengaruh Sarana Prasarana Akademik, Kualitas Mengajar Dosen, Atmosfer Akademik, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. https://doi.org/10.21009/parameter.292.05
Hammer, T., & Zureck, A. (2022). Analysis of Financial Literacy among High school students, graduates, and young professionals in German. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 10(2), 23–42. https://doi.org/10.9770/jesi.2022.10.2(2)
Islamuddin, I., Bahrun, K., Yulinda, A. T., & Nababan, T. S. (2021). Pengaruh Kinerja Dosen, Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasaan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. SULTANIST: Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 9(2), 147–159. https://doi.org/10.37403/sultanist.v9i2.350
Koto, M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Literasi Keuangan Mahasiswa: Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Akmami Akuntansi , Manajemen,Ekonomi.
Kovács, P., Kuruczleki, É., Rácz, T. A., & Lipták, L. (2021). Survey of Hungarian high school students’ financial literacy in the last 10 years based on the econventio test. In Public Finance Quarterly. https://doi.org/10.35551/PFQ_2021_2_1
Kristanti, E. Y., & Rinofah, R. (2021). Karakteristik Literasi Keuangan (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa). Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.672
Lai, E. R. (2011). Motivation : A Literature Review Research. Research Reports. https://doi.org/10.2307/3069464
Lusardi, A. (2019). Financial literacy and the need for financial education: evidence and implications. Swiss Journal of Economics and Statistics, 155(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s41937-019-0027-5
Mediawati, E. (2010). Pengaruh Kompetensi Dosen Dan Motiv. In Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan.
Méndez-Prado, S. M., Rodriguez, V., Peralta-Rizzo, K., Everaert, P., & Valcke, M. (2023). An Assessment Tool to Identify the Financial Literacy Level of Financial Education Programs Participants’ Executed by Ecuadorian Financial Institutions. Sustainability, 15(2), 996. https://doi.org/10.3390/su15020996
Nurbilady, N. F., & Suryadi, E. (2018). Kompetensi Sosial Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Sebagai Determinan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11772
Nurlaila, I. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Mahasiswa dalam Mengelola Keuangan. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi).
Nurulhuda, E. S., & Lutfiati, A. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Literasi Keuangan (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam As-Syafi’iyah). KINERJA Jurnal Ekonomi Dan Bisnis.
Putri, R. P. (2017). Pengaruh faktor demografi dan motivasi terhadap perilaku keuangan pelaku ukm di kota makassar dengan literasi keuangan sebagai variabel intervening.
Sugiyono. (2018). Sugiyono Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran jasa-prinsip dan penerapan. In Penerbit Erlangga.
Utami, W. B. (2014). Pengaruh Prestasi Di SLTA, Motivasi Mahasiswa Dan Kualitas Mengajar Dosen Terhadap Indeks Prestasi Mahasiswa Di STIE AAS Surakarta. Jurnal Akuntansi Dan Pajak. https://doi.org/10.29040/jap.v15i01.212