Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine if the performance of food and beverage SMEs in Pekanbaru City is impacted by the halal value chain and entrepreneurial approach. The research method used was quantitative research, and primary data was utilized as the data source. The population of this study consisted of food and beverage SMEs operators in Pekanbaru City. Cluster sampling technique was employed for sample selection, with a total of 120 respondents participating in the study. Multiple linear regression analysis completed using SPSS Version 25 was utilized in the process of data analysis. There is a favorable and considerable effect that the halal value chain has on the performance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the food and beverage industry in Pekanbaru City, according to the findings of the study. This indicates that the better the implementation of halal value chain by SMEs operators, the higher the performance achievement of food and beverage SMEs in Pekanbaru City. However, entrepreneurial orientation variable does not affect the performance of food and beverage SMEs in Pekanbaru City. This suggests that the entrepreneurial orientation applied by SMEs operators does not have an impact and has yet to improve the performance of food and beverage SMEs in Pekanbaru City.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2024 Virgo Gusrian, Poppy Nurmayanti, Mayla Khoiriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta (Copyright)
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Jurnal Current : Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Jurnal Current :Jurnal Kajian Akuntansi dan Bisnis Terkini.
References
- Ahla, A., Hulaify, & H. I. S. Budi. (2020). Strategi Pengembangan Ekonomi Syariah Melalui Penguatan Halal Value Chain (Studi Kasus Pada Industri Pariwisata Halal Di Kota Banjarbaru). Eprints.Uniska-Bjm.Ac.Id, 1–12.
- Asri, K. H., & Ilyas, A. (2022). Penguatan Ekosistem Halal Value Chain Sebagai Pengembangan Industri Halal Menuju Era 5.0." Alif, 1(1), 37–47.
- Djamil, N. (2023). Factors affecting the Quality of Financial Reports: A Value Relevance Based Analysis. Jurnal Rumpun Ilmu Ekonomi, 1(1), 1-11.
- Djamil, N. (2023). Akuntansi Terintegrasi Islam: Alternatif Model Dalam Penyusunan Laporan Keuangan: Islamic Integrated Accounting: Alternative Models in Preparing Financial Statements. JAAMTER: Jurnal Audit Akuntansi Manajemen Terintegrasi, 1(1), 1-10.
- Fakhri Rasyidi, M. (2016). The Effect of Entrepreneurial Orientation on Marketing Performance through Competitive Advantage as Mediation Variable. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4(2), 1–14.
- Faridah, H. D. (2019). Sertifikasi Halal Di Indonesia: Sejarah, Perkembangan, Dan Implementasi. Journal of Halal Product and Research, 2(2), 68–78.
- Frank, H., Kessler, A. & Fink, M. (2010). Entrepreneurial Orientation and Business Performance A Replication Study. Schmalenbach Business Review.
- Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Pogram IBM 61 SPSS. Edisi Sembilan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
- Harianti, A., & Iskandar, D. (2012). Statistika 1. Yogyakarta: Penerbit Andi.
- Hashom, H., Ariffin, A. S., Sabar, R., & Ahmad, H. (2020). Halal-Logistics Value Chain on Firm Performances: A Conceptual Framework. International Journal on Food, Agriculture and Natural Resources, 1(2), 8–14.
- Hindarwati, E., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2021). Orientasi Kewirausahaan Dalam Kinerja UMKM Di Jember. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 54.
- Huda, I. U., Karsudjono, A., & Maharani, P. N. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Usaha Kecil Menengah Dengan Variabel Intervening Keunggulan Bersaing (Studi Pada Ukm Di Banjarmasin). Jurnal Mitra Manajemen, 4(3), 392–407.
- Inta, P. S. (2019). Pengaruh Kinerja Usaha Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Spoccat Sepatu Cibaduyut Kota Bandung Dari Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis IAIN Bengkulu.
- Julistia, C. E., Nasution, A. S., Imfazu, M. Y., & Pradesyah, R. (2021). Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman Analisis Ekosistem Halal Value Chain Pada UMKM Di Kota Medan, 6(2), 247–255.
- Kumalaningrum, M. P. (2012). Lingkungan Bisnis, Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, Dan Kinerja Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 45.
- Latif, A., Nugroho, M. A., & Mardiana, A. (2021). Halal Certification Online to Drive Halal Value Chain (HVC) During the Covid-19 Pandemic.International Journal of Islamic and Social Sciences, 64–72.
- Liekyhung, & Soelaiman, L. (2022). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha UMKM DKI Jakarta Yang Dimediasi Oleh Kompetensi Kewirausahaan. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(3), 731–738.
- Ratnasari, K., & Levyda. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Perusahaan: Studi Kasus UMKM Pendukung Wisata Kuliner Di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 6(2), 1.
- Reswanda. (2012). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja. ISSN: 1412-5366. XI(2), 65–91.
- Ridho, M., & Djamil, N. (2023). The Effect of the Proportion of the Board of Commissioners, Audit Committee, Asymmetric Information and Company Size on Earnings Management Practices. JAWI: Journal of Ahkam Wa Iqtishad, 1(2), 95-100.
- Rizaty, M. A. (2022). Jumlah Penduduk Muslim Indonesia Terbesar Di Dunia Pada 2022. Data Indonesia.Id, 2022.
- Samsir (2013). The Effects of Industrial Environment, Innovation, and Government Policy on Business Performance (Evidences from Riau Songket Industry in Riau Province). IOSR Journal of Business and Management, 10(5), 23–31.
- Sefnedi, T. S., & Yadewani, D. (2022). The Impact of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on SME’s Marketing Performance.
- Subianto, P. (2018). Rantai Nilai Dan Perspektif Kesadaran Masyarakat Muslim Akan Makanan Halal. Conference on Islamic Management Accounting and Economics, 1, 141–146.
- Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Tri Sukma, & Yadewani, D. (2022). The Impact of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on SME’s Marketing Performance. International Journal of Indonesia Business Review, 1(1), 12–20.
References
Ahla, A., Hulaify, & H. I. S. Budi. (2020). Strategi Pengembangan Ekonomi Syariah Melalui Penguatan Halal Value Chain (Studi Kasus Pada Industri Pariwisata Halal Di Kota Banjarbaru). Eprints.Uniska-Bjm.Ac.Id, 1–12.
Asri, K. H., & Ilyas, A. (2022). Penguatan Ekosistem Halal Value Chain Sebagai Pengembangan Industri Halal Menuju Era 5.0." Alif, 1(1), 37–47.
Djamil, N. (2023). Factors affecting the Quality of Financial Reports: A Value Relevance Based Analysis. Jurnal Rumpun Ilmu Ekonomi, 1(1), 1-11.
Djamil, N. (2023). Akuntansi Terintegrasi Islam: Alternatif Model Dalam Penyusunan Laporan Keuangan: Islamic Integrated Accounting: Alternative Models in Preparing Financial Statements. JAAMTER: Jurnal Audit Akuntansi Manajemen Terintegrasi, 1(1), 1-10.
Fakhri Rasyidi, M. (2016). The Effect of Entrepreneurial Orientation on Marketing Performance through Competitive Advantage as Mediation Variable. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4(2), 1–14.
Faridah, H. D. (2019). Sertifikasi Halal Di Indonesia: Sejarah, Perkembangan, Dan Implementasi. Journal of Halal Product and Research, 2(2), 68–78.
Frank, H., Kessler, A. & Fink, M. (2010). Entrepreneurial Orientation and Business Performance A Replication Study. Schmalenbach Business Review.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Pogram IBM 61 SPSS. Edisi Sembilan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Harianti, A., & Iskandar, D. (2012). Statistika 1. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Hashom, H., Ariffin, A. S., Sabar, R., & Ahmad, H. (2020). Halal-Logistics Value Chain on Firm Performances: A Conceptual Framework. International Journal on Food, Agriculture and Natural Resources, 1(2), 8–14.
Hindarwati, E., Rahayu, A., & Wibowo, L. A. (2021). Orientasi Kewirausahaan Dalam Kinerja UMKM Di Jember. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 54.
Huda, I. U., Karsudjono, A., & Maharani, P. N. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Usaha Kecil Menengah Dengan Variabel Intervening Keunggulan Bersaing (Studi Pada Ukm Di Banjarmasin). Jurnal Mitra Manajemen, 4(3), 392–407.
Inta, P. S. (2019). Pengaruh Kinerja Usaha Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Spoccat Sepatu Cibaduyut Kota Bandung Dari Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis IAIN Bengkulu.
Julistia, C. E., Nasution, A. S., Imfazu, M. Y., & Pradesyah, R. (2021). Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman Analisis Ekosistem Halal Value Chain Pada UMKM Di Kota Medan, 6(2), 247–255.
Kumalaningrum, M. P. (2012). Lingkungan Bisnis, Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, Dan Kinerja Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 45.
Latif, A., Nugroho, M. A., & Mardiana, A. (2021). Halal Certification Online to Drive Halal Value Chain (HVC) During the Covid-19 Pandemic.International Journal of Islamic and Social Sciences, 64–72.
Liekyhung, & Soelaiman, L. (2022). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha UMKM DKI Jakarta Yang Dimediasi Oleh Kompetensi Kewirausahaan. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(3), 731–738.
Ratnasari, K., & Levyda. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Perusahaan: Studi Kasus UMKM Pendukung Wisata Kuliner Di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 6(2), 1.
Reswanda. (2012). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja. ISSN: 1412-5366. XI(2), 65–91.
Ridho, M., & Djamil, N. (2023). The Effect of the Proportion of the Board of Commissioners, Audit Committee, Asymmetric Information and Company Size on Earnings Management Practices. JAWI: Journal of Ahkam Wa Iqtishad, 1(2), 95-100.
Rizaty, M. A. (2022). Jumlah Penduduk Muslim Indonesia Terbesar Di Dunia Pada 2022. Data Indonesia.Id, 2022.
Samsir (2013). The Effects of Industrial Environment, Innovation, and Government Policy on Business Performance (Evidences from Riau Songket Industry in Riau Province). IOSR Journal of Business and Management, 10(5), 23–31.
Sefnedi, T. S., & Yadewani, D. (2022). The Impact of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on SME’s Marketing Performance.
Subianto, P. (2018). Rantai Nilai Dan Perspektif Kesadaran Masyarakat Muslim Akan Makanan Halal. Conference on Islamic Management Accounting and Economics, 1, 141–146.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tri Sukma, & Yadewani, D. (2022). The Impact of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on SME’s Marketing Performance. International Journal of Indonesia Business Review, 1(1), 12–20.